משפחת חרלפ : עבר , הווה ועתיד
  www.charlap.022.co.il
נסיכות בני דוד חרלפ
יום ד', א’ באלול תשע”ז
    צור קשר  |  אודות  
 הרב יעקב משה חרלפ , גאון בהלכה ,מקובל , גאון במחשבת ישראל המתחדשת ,איש האלוקים ,שזכה לגילוי שכינה בעצמו וזכה להוריד תורה חדשה אל קרקע ארץ ישראל , מחבר "מי מרום "במחשבה ו"בית זבול" בהלכה , אשר היה חריף ובקי בכל מכמני הש"ס והפסיקה - הוא הוא הענק ממשפחתינו שהאיר ומאיר את תורת ארץ ישראל ופנימיות התורה הרלוונטית לכל העובר על עם ישראל ומדינת ישראל עד היום הזה . 
19:56 (30/03/09) גדעון חרלפ

     "כוונת התורה היא שכלול האדם במעשה ובמחשבה.   בחדירה של האור וניצוצות הקדושה לתוך בני ישראל ולתוך העומק של נפש האומה תביא לגאולה...              למשפחתנו עם שורשיה הקשורים עד דוד המלך ישנה אחריות מיוחדת. אם נעבוד על מנת לקדם את העניין המשיחי חיינו ירשמו בספר היעוד ..."                                                                                                               הרב יעקב משה חרלפ                     הרב יעקב משה חרלפ זצוקלל"ה – הנגן הגדול של רוח האומה     על משפחתו ויחוסו של הגאון ר' יעקב משה חרלפ   וזיקתם לתורתו והגותו                   על משפחתו ויחוסו של הגאון ר' יעקב משה חרלפ.וזיקתם לתורתו והגותו   "אמנם לא כל אחד זוכה להשיג תורת ארץ ישראל בהארתה העליונה ולא כל אחד הדר בארץ ישראל זוכה שתהא הארץ קילאתו כי צריך זכויות גדולות. זכות אבות לבנים לזכות לאווירא דארץ ישראל מחכים"                                              (הקדמה לבית זבול ח"א)     א.     כל נשמה ואישיות היורדת לעולם התחתון היא נגזרת ופועל יוצא של נשמות האבות הצדיקים של אותה אישיות. כאשר אנו באים להציג את אישיותו המיוחדת במינה של זקנינו ר' יעקב משה חרלפ זצ"ל אנו חייבים גם לבדוק גם באבותיו, משפחתו ויחוסו של זקנינו. שהרי נשמה ייחודית זו ביורדה לעולם ממזגת בתוכה גם את רוחם ונשמתם של אבותיו הקדמונים.         שנים אני תוהה בדבר עלית המשפחה לארץ ישראל בשנת 1850 (התר"י)[1], כאשר אביו זקנו הרב יצחק חרלפ[2]  עם אשתו חיה ובניהם זבולון[3], אבי הרב חרלפ, ושרה עזבו את העירה וילקוויסק[4] בליטא (פולין של אז) ועלו לארץ ישראל. מה היה ייחודה של העיר הזאת ששכנה על גדות הנהר סיימנה (פלג של נהר ניימן הנשפך לים הבלטי) על אם הדרך מוילנה לוורשה[5] ?! מה הניע אותם, את בני המשפחה הכבודה להרב יצחק ומרת חיה שגם היא היתה ממשפחת חרלפ לחזרה לארץ ישראל השוממה והחריבה של אותם הימים ?! מי היו תלמידי החכמים של וילקוויסק שמכוח תורתם הגיע אביו זקנו לעזוב הכל ולעלות לארץ ישראל.     אפשר למצוא תשובה חלקית עוד מהעבר הרחוק אם נציג את תולדות המשפחה מאז ימים קדמונים. בני משפחת חרלפ הינם צאצאים של משפחת בני יחיא[6] (או חייא) ועל כך נקרא שם המשפחה בראשי תיבות "חייא ראש ליהודי פולין" (החל מראשית המאה ה- 19). בני חייא הם מבניו של רב האי גאון ראש הגלות, מזרע מלכי יהודה ודוד המלך, שנשלחו מבבל בסוף תקופת הגאונים אל שמואל הנגיד בספרד[7]. שם עלו לגדולה הן אצל אחיהם היהודיים והן אצל מלכי ספרד[8] ופורטוגל[9].   כך בנו בני המשפחה את בתי הכנסת הידועים בליסבון[10]  ובקלטיוד[11].   הם בנו את מצודת היהודים בעיר לרידה[12] ממערב לברצלונה. חייא עצמו היה כנראה המהדיר של ר' יהודה הלוי[13], היה משורר בעצמו[14] וחלק משיריו ידועים ומפורסמים עד היום. קורות המשפחה פורסמו בספר "סדר הדורות[15]" ובספר של אליקום כרמולי – "ספר דברי הימים לבני חייא"[16].   עם גירוש ספרד התפזרה המשפחה בכל רחבי אגן הים התיכון, באיטליה, קונסטנטינופול[17], סלוניקי[18], פיזה[19], נפולי[20], לוגו[21], אימולה[22] ובאיים רודוס[23] וכרתים[24]. בני המשפחה כיהנו ברבנות בערים אלו וכתבו עשרות ספרים: "תורה אור[25]" - על ידי יוסף אבן חייא; "תומת ישרים"[26] - על ידי תם אבן יחיא[27];   "שבעה עיניים"[28], "כלי נחושת"[29], "יסוד ושלשלת הקבלה"[30] - על ידי גדליה אבן יחיא[31]. כן נכתבה הקדמה לאנציקלופדיה פחד יצחק[32] על ידי ראובן אבן יחיא[33].   כתב יד מאויר מיוחד של הרמב"ם הנמצא במוזיאון בלונדון[34] הוקדש על ידי משפחת בני יחיא. צאצאי המשפחה היגרו מהעיר אלכסנדריה[35] סמוך לג'נבה בצפון איטליה לערבות פולין שם היו מהמייסדים של הישוב היהודי בפולין[36]. בני המשפחה בליטא ובפולין התפרסו בערים סובלק[37], מריאמפול[38] והורודנא[39] אולם מרכזם היה כנראה בעיר וילקוויסק שם היה ספר התורה שהובא עימם מגרוש ספרד[40]. העיר וילקוויסק הייתה מעין "בועה" של ארץ ישראל. עשרת אלפים יהודים, רוב מניין תושביה היו מייצרים ביום מברשות ומטאטאים משער חזיר ומתפרנסים ממסחר עם הנוסעים בקו וילנה-ורשה[41]. בלילה הם חלמו על ארץ ישראל.   ישנם שני מאורעות "מכוננים" שהשפיעו על בני המשפחה לכוון מימוש עצמי של חזון הגאולה ועליה לארץ ישראל. העניין הראשון הוא ההשפעה של הגאון מוילנא שכתב וקרא לעליה לארץ ישראל באופן מיידי ובדרך הטבע, כך עלו תלמידיו משקלוב, מקובנה ומכל סביבת העיר וילקוויסק. חלקו השני של הספר "קול התור" של ר' הלל משקלוב – מתלמידי הגר"א היה אצל הרב יעקב משה חרלפ עד שנגנב.   על פי החוקר מר אריה מורגנשטרן בוילקוויסק היתה ישיבה ובה כיהנו ר' אליהו שיק[42] ורבי בנימין דיסקין (אביו של יהושע ליב דיסקין) הגר"א וכן ר' יצחק (איציק) חבר תלמיד ר' מנחם מנדל משקלוב גם רבי יצחק אלחנן ספקטור למר שם. המאורע השני הוא הגעתו של נפוליון לעיר וילקוויסק בדרכו למלחמה בצאר הרוסי. נפוליון שיכן את חייליו בבתי הכנסת ובבתי היהודים בעיירה והבטיח להם שהוא בדרך לכיבוש ארץ ישראל ולהחזרת עטרה ליושנה של מלכות בית דוד. אין ספק שהבטחה זו של אישיות מעשית ופוליטית השפיעה רבות על הרצון לעליה לארץ. כמו כן השפיעה גם עליית החסידים לארץ ישראל וגרמה לרצון עז למימוש גאולת עם ישראל – כאן ועכשיו.   בני חרלפ בפולין היו ידועים. ידוע במיוחד היה הרב אליעזר צבי חרלפ[43] שהיה רב בעיר מזריץ'[44] וחיבר ספרים באיחוד הנגלה והנסתר[45] אף שהיה מתנגד ידוע[46]. בין ספריו: "הוד תהילה"[47], "עטרת צבי"[48], "מגדנות אליעזר". אחיינו, הרב משה טופלינר חיבר את הספר "דברי חפץ"[49]. בהקדמה לספריו הוא מביא את שושלת היחוס של בני חייא, חרלפ, עד דוד המלך. ר' אליעזר צבי היה תלמיד חבר של החפץ חיים ומדבריו מובאים בביאור הלכה להלכות תפילין[50] ובמקומות נוספים[51]. כמו בגליון הש"ס על הירושלמי במסכת תרומות ובמסכת נדרים. כמו כן התפרסם מכתבו לר' שמחה בונים מפשיסחא נגד החסידות ודרכיה. כך שזקנינו ר' יעקב משה, מלבד היותו נצר ודאי למלכי בית דוד, היה גם ממשיכם של גדולי ורבני המשפחה הן בכל אגן הים התיכון והן ממרכז התורה בפולין. מכוחם, מתורתם ומאמונתם הגנוזים       בנשמתו המיוחדת סלל את דרכו המיוחדת בתורה[52], בהלכה[53] ובמחשבה[54] מתקדמת של תורת ארץ ישראל החדשה, בקריאה לחידוש מלכות, נבואה, שכינה ומקדש בארץ ישראל[55]. שאר בני המשפחה שעלו לארץ ישראל ייסדו את המושבות רחובות[56], גדרה וראשון לציון. אולם לאורך כל תורתו והגותו הוא הדגיש את זרמי כוחות הנפש העוברים מאבות לבנים. כך למשל כתב: "אם סוטה אדם מישראל מדרך הישר הרי בנשמתו הפנימית קשור הוא אל הגזע העיקרי" (          ). "הראיה היא נמשכת והצורה של ההמשכה היא ר    של ההתחדשות הבלתי פוסקת. גם בענוותנותו כתב: "ומזמן לזמן משתלשלות נשמות גבוהות המפיחות רוח חיים ולהחיות את המושגים ולחדש את המוחין". ... היו מהתלמידים שזכו על ידי זה שנגלה עליהם רבינו הגר"א בחזיון לילה ... ויש שהופיע עליהם רוח הקודש גם בהקיץ ... אחיו הגדול של הרב יעקב משה, יצחק אליעזר, שאני מצאצאיו, היה מבוני בית כנסת החורבה, ראש החברה קדישא וראש כולל סובלק לומז'ה - הורודנא בירושלים ולדברי רבים היה גם ראש העיר בפועל של ירושלים היהודית.   יש לציין כי חלק אחר מבני המשפחה הגרו לאמריקה עוד בתחילת המאה ה- 20 לקנזס, טקסס, פלורידה וניו- יורק מהם מכהנים במשרות חשובות באוניברסיטאות[57] וברבנות[58]. לפני כעשור הוציא פרופ' ארתור מנטון, מבני המשפחה, שני ספרים מונומנטליים על תולדות המשפחה המורחבת וכתב: "ישנה מסורת קדמונית במשפחה כי מצאצאיה יחדשו את הישוב היהודי בארץ ישראל ..."   לאחרונה התפרסם כי סגן ראש הממשלה בבלורוסיה הוא אנטולי חרלפ[59] מבני המשפחה. עוד מבני המשפחה הידועים ביותר הינם: שמואל חרלפ - בעל סוכנות מרצדס, כלמוביל ויונדאי, מיכאל חרלפ     - סגן ראש עירית מודיעין, הרב זאב חרלפ – רב הישוב מעלה עמוס, הרב יעקב משה חרלפ – רב תשלובת אוסם, אהרון חרלפ – קומפוזיטור ומנצח, ביל חרלפ – נגן ג'ז ידוע בארצות הברית ועוד. המשפחה מפעילה אתר אינטרנט פעיל charlap.org. מוציאה רבעון ומקיימת כינוסים משפחתיים. הכינוסים נערכו בתל-אביב, באיים הקריביים ובספרד. [1] [2] [3] [4]    וילקוויסק היתה עיר מחוז, אחת הערים העתיקות ביותר בליטא. ההתישבות היהודית היתה בה כבר במאה ה- 14 ובית      הכנסת הראשון הוקם בשנת ת'. [5] [6] [7] [8] [9] [10] [11] [12] [13] [14] [15] [16] [17] [18] [19] [20] [21] [22] [23] [24] [25] [26] [27] [28] [29] [30] [31] [32] [33] [34] [35] [36] [37] [38] [39] [40] [41]   [42]    משפחת שיק היתה מגדולי התורה בשקליר וקרוקיר של הגר"א דרך משפחת בנימין ריבלין, רב בכיר אך חיבר מקלודט. [43] [44] [45] [46] [47] [48] [49] [50] [51] [52] [53] [54] [55] [56] [57] [58] [59] על תורתו ואישיותו המופלאה - אתר משרד החינוך

 
ספרי מי מרום , ששה עשר ספרים שכתב הרב נעקב משה חרלפ ופיתח את מחשבת ישראל החדשה ואיחד את התורה הפני.
 


Powered by 022.co.ilכניסה למשתמש רשום | תנאי שימוש | הקם אתר חינם | | RSS